Meubilair Uit De Tijd

Een van de onderwerpen die ik kort aanstip in The Anarchists Tool Chest, is iets waar ik al jaren over wilde schrijven: elementaire meubelvormen.

Elementaire vormen zijn meubelstukken die eeuwenlang vrijwel onveranderd zijn gebleven. Ze kunnen er zowel modern als oud uitzien, afhankelijk van de omgeving waarin ze zich bevinden en hoeveel ze tijdens hun leven zijn misbruikt.

Afgelopen juli had ik een bijzonder boeiende ontmoeting met een elementaire vorm toen ik met mijn gezin door de Tower of London toerde. Een deel van het kasteel is herbouwd in dezelfde stijl als in de 11e eeuw, met veel antiek meubilair. Toen ik een van de slaapkamers binnenkwam, was mijn eerste reactie: “Welke gek heeft die Ikea-tafel hier neergezet?”

De gereconstrueerde tafel in de kamer was van lichtgekleurd hout met strakke lijnen en een matte afwerking. Het is mogelijk dat het oppervlak van de Engelse eik gepolijst was of slechts een kleine hoeveelheid was bevatte. Afgezien van een kleine gotische boog in de basis, zou die tafel er goed uitzien in een Franse boerderij, een landhuis in het Midwesten of een loft in New York.

Hetzelfde geldt voor de schraagtafel die ik heb gebouwd voor zowel Woodworking Magazine als mijn eetkamer. Verschillende mensen hebben opgemerkt dat mijn tafel modern is, Shaker, 17e eeuw, of uit Wallace Nuttings A Furniture Treasury.

In werkelijkheid zijn het al die dingen. Ik heb vroege schragentafels gezien die er behoorlijk modern uit zouden zien als je ze niet donkerbruin kleurde en ze vervolgens als een gehuurde muilezel met een fietsketting sloeg om ze er verouderd uit te laten zien. Mijn tafelontwerp werd beïnvloed door al die bronnen en uiteindelijk probeerde ik het zo te bouwen dat het niet zou misstaan in een van die tijdsperioden. Dit was een lastige truc. Het was niet.

Andere voorbeelden: De meeste werkbanken en gereedschapskisten vallen in deze elementaire vormen, inclusief de kist die ik heb gebouwd voor het boek The Anarchists Tool Chest. Ik heb mijn afmetingen, schrijnwerk en vormen ontleend aan voorbeelden van kisten uit de 18e tot de 20e eeuw. Opnieuw probeerde ik de ontwerpkenmerken die door alle eeuwen gebruikelijk waren, te gebruiken om een vorm te creëren die er in elk van hen goed uit zou zien.

Maar zelfs pure oude vormen kunnen er modern uitzien. Nadat ik in 2005 mijn 18e-eeuwse Roubo-werkbank had gebouwd, belde een architect me op en vroeg of hij dat ontwerp mocht gebruiken voor een moderne eettafel die hij aan het ontwerpen was voor een klant.

Een andere elementaire vorm is de ladekast. Toen ik de ladekast bouwde die te zien is in het boek The Joiner and Cabinet Maker uit 1839, was ik geschokt toen ik ontdekte hoe vergelijkbaar het was qua constructie en afmeting met ladekasten uit de 18e tot de 20e eeuw. Die kist zou goed staan in een Pottery Barn-catalogus. Op dit moment heb ik het eronder en een wandkast in 18e-eeuwse stijl en het past daar ook precies in.

Sommige elementen van deze formulieren hebben details die kunnen worden gekoppeld aan bepaalde periodes in de geschiedenis. Als u een ladekast in uw bezit heeft, kunt u een meubelmaker vragen om modern ogende pootjes of om het messing te vervangen. Mijn vader heeft een antieke Engelse kist kunnen onderzoeken en we hebben de sokkel of het koper niet opgemerkt. Deze kenmerken kunnen er echter voor zorgen dat de borst er ongemakkelijk of goed uitziet. De oudste Engelse kist van mijn vader lijkt eigenlijk de modernste.

Ik heb deze meubelelementen verzameld om over hun kenmerken te kunnen schrijven. Ik heb nog een aantal jaren zoeken voor me, dit is een langetermijnproject. Maar ik heb wel wat aanwijzingen waar je naar kunt zoeken tijdens je eigen onderzoek van het meubeldossier. Hier is een korte lijst.

1. De afwezigheid van ornament is het meest elementair. Er zijn verschillende meubelstijlen, van eenvoudig tot sierlijk. Je kunt sierlijk houtsnijwerk op een elementaire vorm hebben, maar alleen wanneer de voorschriften van de mode ervoor zorgen dat dat ornament wegvalt, kunnen we gemakkelijk de basisvorm erachter zien.

2. Goed schrijnwerk. Dit is misschien een kip-en-ei-probleem, maar ik vind het prima. De meeste tijdloze meubels worden bij elkaar gehouden door tijdrovend schrijnwerk. Gebruikten ze goed schrijnwerk simpelweg omdat het stuk een tijdloze klassieker was? Of overleefden de vormen alleen omdat ze gemaakt waren met goede gewrichten? Goed design en goed schrijnwerk gaan hand in hand.

3. Eenvoudige verhoudingen. George Walker heeft me ertoe aangezet om meubelontwerpen te onderzoeken met behulp van mijn scheidingslijnen, om te zoeken naar verhoudingen van hele getallen in de meubels die ik aantrekkelijk vind. Speldenprikken worden gebruikt om veel van mijn meubelboeken te perforeren. Nogmaals, ik kan niet zeggen waarom deze met elkaar worden geassocieerd, maar dat zijn ze wel.

Dus als je iets ziet, zeg dan iets. Stuur me een berichtje op [email protected] als je een kandidaat hebt voor een elementaire vorm. Wie weet help je me om dit boekidee van de tekentafel naar de boekwinkel te krijgen.

– Christopher Schwarz

Bronnen voor goed ontwerp De blog en column van George Walker, Design Matters, zijn must-reads voor de houtbewerker die geïnteresseerd is in het begrijpen van de botten van goed ontwerp.

Walker heeft twee geweldige dvd’s over design die verkrijgbaar zijn bij ShopWoodworking.com. Ontgrendel de geheimen van traditioneel ontwerp en de geheimen van traditioneel ontwerp: lijstwerk

Geïllustreerde meubelmakerij heeft geen betrekking op elementaire vormen. Het zal je echter helpen om de verschillen tussen verschillende soorten meubels te begrijpen en te begrijpen wat een kast of een kleerkast is.

Productaanbevelingen

Hier zijn enkele benodigdheden en gereedschappen die we essentieel vinden in ons dagelijkse werk in de winkel. Hoewel we mogelijk worden gecompenseerd voor verkopen via onze links, zijn deze producten zorgvuldig gekozen vanwege hun bruikbaarheid en kwaliteit.